Ke Asapkoyan2u

09 Julai 2011

KAUM CINA UNDUR DIRI DARIPADA PERHIMPUNAN HARAM BERSIH 2.0 PAGI INI!!!??


Kaum Cina samada berpaksikan DAP atau NGO-NGO haram seringkali menonjolkan diri mereka sebagai “hero” BerSHIT. Ini terbukti apabila melihat pergerakan mereka melalui pemimpin-pemimpin mereka seperti Lim Guan Eng, Nga Kor Ming dan sekutunya di Perak, Theresa Kok, Tian Chua dan ramai lagi.

Hakikatnya, jumlah yang selalunya turun berdemo hanya pada nisbah 1:100. Mereka menggunakan pendekatan yang bijak, menggambarkan seolah-olah ramai yang turun, walhal tinggallah orang Melayu dan India (itupun sedikit) yang bakal merusuh, nasib tak baik, kena perambat oleh FRU!

Bersenang lenang mereka membiarkan orang Melayu dan India “berperang” untuk mereka, yang mgkin hanya duduk didepan TV, laptop atau memetik papan kekunci handphone android mengikut siri “kekejaman” pihak berkuasa “keatas” mereka!

Aura penolakan orang Cina untuk turun berdemo semakin jelas, dengan FB serta twitter yang semakin kurang aktif, menjelang 1 hari lagi untuk rusuhan BerSHIT 2.0.

Salah satu Cybertrooper pro pembangkang sebelum ini menyebarkan maklumat di kalangan mereka bahawa kumpulan ini akan berada atau menetap di sekitar Jalan Raja Laut pada 9 Julai. Kumpulan ini dikenali sebagai BN Must Go (BMG) dan majoriti mereka adalah golongan muda kaum Cina. Kepada pembaca yang aktif di laman twitter, kumpulan cybertrooper ini meletakkan singkatan BMG di belakang nama twitter mereka.

Dalam 1-2 hari kebelakangan ini, pergerakan mereka di ruang siber kelihatan cukup perlahan, seolah-olah menggambarkan keengganan mereka untuk turut sama pada perhimpunan BerSHIT nanti. Ia sama sekali kontra dengan senario sejak berminggu-minggu yang lalu, dimana seharian berkomunikasi tentang BerSHIT 2.0 dan ketegasan untuk turun berhimpun.

Bayangan yang sama juga diterima oleh seorang sahabat, yang kebetulan menaiki teksi yang dipandu oleh lelaki Cina. Sahabat ini sengaja membuka cerita tentang BerSHIT, ditantang pula dengan kata-kata kasar dari lelaki cina berkenaan. Lelaki Cina ini mengakui bahawa dia adalah penyokong DAP, namun enggan turut serta dalam perhimpunan berkenaan. Agak lucu apabila lelaki Cina itu berkata “itu Melayu banyak bodoh, mau bikin kacau (mgkin merujuk kepada Mat Sabun)”, sahabat penulis cepat-cepat mematahkan hujahnya dengan berkata “Itu Bersih, India kepala lah… LGE sama Tian Chua pun support maa..”. Pemandu teksi ini menjawab “itu India sama Cina pun bodoh, mau lawan tunggu undi lah, apa mau bikin kecoh, mau cari makan pun susah!”

Cukup menghairankan apabila orang Cina berkata sedemikian, sekaligus menunjukkan matangnya berfikir, dan menafikan propaganda kononnya kaum mereka sanggup turun berdemo dengan bangsa-bangsa lain yang sering digambarkan oleh pemimpin-pemimpin Cina yang lain! Mungkin pemimpin-pemimpin Cina sendiri tahu dan faham mentaliti kaum sendiri, bahawa kaum mereka tidak akan turun berdemo esok, dan sembang berdegar-degar pemimpin mereka hanyalah untuk membakar semangat kaum lain semata-mata.

Apakah perkembangan ini berpunca dari kebangkitan tentera fisabillillah yang cukup digeruni dalam sejarah komunis dan 13 Mei, maka orang Cina mengimbas kembali sejarah bangsa mereka?

Andai mereka sudah belajar dari sejarah bangsanya, malang pula bagi orang Melayu yang bukan sahaja tidak belajar dari sejarah, malah bertindak menafikan sejarah sendiri.

Orang Cina sudah mula menyatakan pendirian, orang Melayu dan India serta kaum lain, bagaimana?

Sumber: selangordaily.blogspot

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ulasan anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...