Ke Asapkoyan2u

15 Mac 2012

KJ: TELANJANGKAN ANWAR DI PARLIMEN!!??



Seperti mana Pembangkang yang sebelum ini menjadikan Dewan Rakyat sebagai gelanggang untuk mengaibkan pemimpin kerajaan dan Bebas, pada Selasa lepas dewan dikejutkan dengan tindakan berani Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin ‘menelanjangkan’ Anwar Ibrahim berhubung kenyataannya yang menyokong Israel.

Sebelum ini Anwar Ibrahim berdolak dalih dengan memutarbelitkan kenyataannya sebagai salah tafsiran dan pelbagai macam putar belit. Selasa lepas seperti hari-hari yang ditunggu Khairy Jamaluddin untuk ‘menyerang’ Anwar Ibrahim daripada segenao penjuru.

Seperti tidak disangka, Anwar Ibrahim ‘tertunduk’ dan membisu seolah-olah kenyataan Khairy Jamaluddin telah membuatkannya terpaku layu.

Lebih mengujakan lagi suasana seorang penyokong kerajaan membuktikan bahawa sokongan Anwar Ibrahim itu terhadap usaha melindungi keselamatan Israel adalah bersifat mutlak dan bukannya bersyarat.

Pelbagai macam Anwar Ibrahim menyatakan maksud kenyataannya itu namun tidak ada satupun yang boleh diterima pakai. Untuk lebih detail lagi, Khairy Jamaluddin menjelaskan maksud contingent (syarat) oleh The Wall Street Journal (WSJ) bukan merujuk kepada sokongannya melindungi keselamatan Israel, sebaliknya merujuk kepada pertanyaan sama ada Anwar mahu mengiktiraf negara Israel atau sebaliknya.

Ulasan terbaru pemimpin BN itu terhadap kenyataan Anwar Ibrahim seperti disiarkan di WSJ pada Januari lalu terbahagi kepada dua iaitu pertama mengenai sokongan Ketua Pembangkang itu terhadap usaha melindungi keselamatan Israel dan kedua, pengiktirafan negara Israel.

"Saya baca semula kenyataan Ketua Pembangkang di dalam WSJ. Kenyataan ini ada dua bahagian, maksud yang disampaikan tadi iaitu 'to support all effort to protect security Israel' tidak ada contingent (syarat), yang ada contingent merujuk kepada iktiraf kerajaan dan negara Israel.

Pada 26 Januari lalu, WSJ menyiarkan kenyataan Anwar. Berikut adalah kenyataan asal Ketua Pembangkang itu: "I support all efforts to protect the security of the state of Israel, although he stopped short of saying he would open diplomatic ties with the Jewish state, a step which he said remains contingent on Israel respecting the aspirations of Palestinians."

Setelah terpaku seketika Anwar Ibrahim bingkas bangun dan tidak membenarkan Khairy meneruskan celahannya apabila Ahli Parlimen Rembau itu berjaya membuka mata wakil rakyat mengenai contingent (syarat) itu.

Khairy yang masih tidak berpuas hati cuba sekali lagi mencelah tetapi Ahli Parlimen Rembau itu kemudian diminta duduk oleh Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ulasan anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...