Ke Asapkoyan2u

04 Disember 2012

SEKATAN TERHADAP EKRAN DIBUAT OLEH 2 RUMAH PANJANG KENYAH, UMA SAMBOP DAN UMA NYALANG TAHE!!!

(C) aliran
BELAGA-  Dua  rumah panjang Kenyah Uma Sambob dan Rumah Nyalang Tahe, Long Koyan telah dirikan sekatan terhadap syarikat kelapa sawit, Ekran Plantations Sdn. Bhd., Tujuh kilometer dari simpang ke Skim Penempatan Sungai Asap.


Kenyah mendakwa bahawa hak adat mereka (NCR) yang terletak di Sungai Selakau dan Sungai Unan, Belaga telah dicerobohi oleh Ekran sejak 1998 bagi tujuan membuka sebuah ladang kelapa sawit. Sejak itu, 2 komuniti telah melaporkan bahawa berlaku kerosakan kepada tanaman dan harta mereka kerana aktiviti Ekran dan tiada pampasan dibayar bagi kerosakan dan kerugian tersebut

Menurut Jurucakap mereka, Andrew Lasah Uma Sambob "Salah satu wakil syarikat pula dalam taklimat mereka di hadapan masyarakat yang Uma Sambob dan Rumah Nyalang untuk merasmikan pembukaan ladang, memberitahu kita bahawa jika syarikat gagal untuk membayar pampasan atau membuat pembohongan kepada pemilik tanah, pemilik tanah boleh menuntut kembali tanah mereka serta kelapa sawit yang telah ditanam. "

"Kami telah menunggu selama 14 tahun, namun tidak ada satu sen pun dibayar kepada kami," kata Andrew yang kelihatan kecewa. "Kami sedang menjalankan hak-hak kita untuk menuntut kembali tanah NCR kami daripada Ekran." 

sumber borneoproject.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ulasan anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...