Ke Asapkoyan2u

02 Ogos 2010

Kami Ada Menjual Paung/ Benih Kayu Karas (Gaharu)


Kini penanaman Kayu Karas (Gaharu) menjadi satu penanaman yang sangat lumayan. Harga bagi sekilogram gaharu mencecah puluhan ribu ringgit. Teknologi inkulasi yang dihasilkan mampu menjadikan gaharu satu lagi tanaman yang amat lumayan bagi sesiapa yang menanamnya.

Walaubagaimana pun, ini paung/benih pokok ini amat sukar diperolehi. Permintaan terhadap paung/benih gaharu kini diluar jangkaan. Kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan benih pokok ini boleh buat tempahan terus selagi kami mempunyai stok.

Sila hubungi no berikut untuk keterangan lanjut.

Oyau Abing
016-8683224

2 ulasan:

  1. Penjualan bibit/anak gaharu merupakan satu perniagian yang amat baik. Tahniah dan teruskan usaha murni ini. Bagi yang berminat dalam hal ini saya nasihatkan agar pemilihan anak benih gaharu harus dipilih daripada Induk yang pernah mengeluarkan isi gaharu. Spesies gaharu juga penting dalam pemilihan kerana semuanya tidak mungkin mengeluarkan hasil jika ditanam di tempat yang tidak sesuai. Banyak perkara yang perlu diambil perhatian dalam pengusahaannya termasuk pemilihan: spesies, genetik, tanah & alam sekitarnya, pemadanan spesies tumbuhan di sekelilingnya, cara penanaman (amalan agronomi) dsb...saya harap semua perlu "WITH LOVE, WE CARE & SERVE"

    Selamat Maju Jaya

    BalasPadam
  2. Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi (MOSTI) telah menjalankan R&D lebih 15 tahun yang lepas untuk menghasilkan teknologi baru ini. Kaedah Inkolasi, iaitu dengan memasukan bahan tersebut ke batang pokok kayau karas untuk menghasilkan gaharu dan minyak.

    MOSTI dan Asap Koyan Development Komuniti (ADKC) juga akan membuka kilang memproses pokok ini di Sungai Asap.

    Peruntukan yg telah diluluskan untuk fasa pertama adalah RM300 ribu iaitu kira-kira 1000 liter bahan injeksen.

    BalasPadam

ulasan anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...