Ke Asapkoyan2u

23 Oktober 2012

KAJIAN BANK DUNIA BUKTIKAN PRESTASI NEGARA PIMPINAN BN DALAM KONDISI MENARIK BUATKAN PEMBANGKANG SEMAKIN IRIHATI!


Portal Mynewshub melaporkan satu berita yang menarik tentang prestasi negara kita dibandingkan dengan negara-negara lain di dunia.

Prestasi yang membanggakan ini tidak datang menggolek tetapi hasil daripada kecekapan kerajaan BN mentadbir negara ini.

KUALA LUMPUR – Malaysia semakin menghampiri dalam matlamatnya untuk menduduki tangga 10 teratas dalam senarai Laporan Bank Dunia sebagai negara paling berdaya saing di dunia bagi menjalankan perniagaan.

Ia apabila Laporan Menjalankan Perniagaan 2013 keluaran Bank Dunia hari ini meletakkan Malaysia di tempat ke-12 berbanding tempat ke-18 pada tahun lalu dan kedudukan ke-23 pada tahun 2010.

Laporan itu sekali gus menunjukkan Malaysia kini mengatasi negara maju lain seperti Sweden di tangga ke-13, Taiwan (ke-16), Jerman (ke-20), Jepun (ke-24) dan Switzerland (ke-28) dalam perspektif berkenaan.Peningkatan sebanyak enam anak tangga di tempat ke-12 pada tahun ini juga merupakan satu lonjakan paling tinggi dalam kedudukan daya saing Malaysia.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, pengumuman dan pengiktirafan terbaharu Bank Dunia itu bakal mengukuhkan kedudukan negara ini sebagai destinasi pilihan pelabur tempatan dan asing.

"Malaysia melonjak ke tempat ke-12 dalam Laporan Menjalankan Perniagaan 2013 oleh Bank Dunia. Bank Dunia mengumumkan ini dalam edisi terkini Laporan “Doing Business”.“Laporan ini mengkaji 185 ekonomi merentasi kriteria daya saing seperti kemudahan memulakan perniagaan, kelulusan mendapatkan lesen, kecekapan pentadbiran cukai dan kemudahan menjalankan perdagangan rentas sempadan,” katanya melalui satu kenyataan media hari ini.

Mustapa berkata, laporan itu turut menyatakan Malaysia memperbaiki kedudukan daya saingnya dalam lima bidang menjalankan perniagaan iaitu Kemudahan Bekalan Elektrik (dari tempat ke-59 ke tempat ke-28), Pendaftaran Hartanah (dari tempat ke-59 ke tempat ke-33), Pembayaran Cukai (dari tempat ke-41 ke tempat ke-15), Perdagangan Rentas Sempadan (dari tempat ke-29) ke tempat ke-11) dan Urusan Permit Pembinaan (dari tempat ke-113 ke tempat ke-96).

Dalam pada itu, katanya, Malaysia juga disenaraikan di kedudukan ke-4 di dunia dalam kategori ‘Melindungi Pelabur’ dan di tempat pertama seiring dengan Afrika Selatan dan United Kingdom dalam kategori ‘Kemudahan Mendapatkan Pinjaman’.

Tambah beliau, Bank Dunia turut memperakui bahawa Malaysia antara sepuluh negara teratas di rantau Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (APEC) yang melakukan pembaharuan yang menunjukkan kemajuan yang terkehadapan dalam amalan peraturan.

Ia berikutan Laporan Menjalankan Perniagaan 2013 memuji Malaysia kerana menubuhkan Pasukan Petugas Khas Pemudahcara Perniagaan (PEMUDAH) dari Unit Pengurusan dan Prestasi Perlaksanaan (PEMANDU) untuk membuat pembaharuan dalam peraturan dan prosedur perniagaanJusteru, kata Mustapa,

Malaysia mengalu-alukan penemuan oleh Bank Dunia itu kerana ia mengesahkan Malaysia sebagai sebuah ekonomi berdaya saing dan menggambarkan kejayaan kerajaan dalam pelaksanaan memperbaiki persekitaran perniagaan serta menjadikannya lebih kondusif untuk mengekalkan pertumbuhan ekonomi.

"Ia sekali gus menggambarkan penambahbaikan berterusan dalam penyampaian perkhidmatan awam dan kecekapan keseluruhan jentera Kerajaan melalui Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan Program Transformasi Kerajaan (GTP),” katanya lagi. – mynewshub.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ulasan anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...