Ke Asapkoyan2u

04 Disember 2012

PR CAWAT: ORANG DAYAK TAK AKAN LUPA PAK HADI DI PRU13!!?

 
ORANG SARAWAK KHASNYA DAYAK, JANGAN MUDAH LUPA dengan kata-kata President PAS bila parti pembangkang kalah di pilihanraya kecil Batang Ai tahun 2010. 
Ini kata-kata beliau…. “Semua pilihanraya kecil sebelum ini keputusannya memihak kepada kita. Cuma di Batang Ai sahaja kita kalah sebab mereka ini tidak reti undi, pakai cawat lagi. Saya bukan nak hina tetapi tempat yang pakai molek, undi PAS.”
  
Ini adalah komen dari seseorang yang dikatakan ahli ulamak dan ketua sebuah parti islam di Malaysia. 
Patutkah orang yang dikatakan “beriman” dan ketua sebuah parti membuat kenyataan seperti ini?
 
Memanggil kaum Dayak “pakai cawat lagi” menunjukkan bahawa beliau tidak sensitif dengan kaum-kaum pribumi di Sarawak.  Bukan sahaja dia secara sinis mengatakan bahawa kaum pribumi di Sarawak bodoh dan tidak berakal kerana tidak mengundi parti pembangkang, kenyataan tersebut juga mengena kepada penyokong-penyokong Pakatan Pembangkang sendiri di Sarawak terutama nya parti SNAP dan Parti Keadilan Rakyat yang sebilang besar nya dari kaum yang dimaksudkan President ini.
 
Persepsi seperti ini menunjukkan bahawa beliau atau parti pembangkang lain tidak layak menerajui negeri Sarawak yang merangkumi berbilang kaum yang selama ini hidup dengan aman damai, walaupun berlainan pendapat politik.
 
Kenyataan ini boleh memecahbelah dan menimbulkan sentimen perkauman dikalangan rakyat disini. 
 
Mungkin beliau ingat orang yang “pakai molek” atau pakai seluar dalam sahaja yang pandai memilih wakil.  Jangan lupa satu hari nanti mungkin dia sendiri perlu pakai cawat “pampers” sebab tak boleh kontrol apa yang keluar…
 
Parti PAS dan Parti Pembangkang lain mesti ditolak sebulat-bulatnya agar keharmonian dan kesejahteraan negeri Sarawak dapat dikekalkan.  Semua kaum pribumi Sarawak sama-sama tolak keangkuhan serta penindasan kaum mereka ini.  Mengundi mereka sama seperti menyokong tindakan mereka memperkecil dan menindas kaum-kaum di Sarawak.
 
Bangsa PriBumi Sarawak,  Ayuh bangun… lawan dan hancurkan perjuangan penderhaka bangsa ini.
 
blog semangatmerah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ulasan anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...