Ke Asapkoyan2u

10 Disember 2012

LAGI INGAT PR HINA DAYAK!!? MENJELANG PRU13

UTUSAN BORNEO, Edisi Sarawak (sebuah akhbar berbahasa Melayu ) pada 28 Feb. 2012 menyiarkan artikel di muka depan berjudul “Asian Beacon hina kaum Iban – Tulisan Henry Ng merendah-rendahkan martabat, menghina serta memfitnah”.

Majalah Asian Beacon yang ditaja oleh Pakatan Rakyat sebelum ini juga telah menulis pelbagai artikel Anti-Barisan Nasional dan menghina kaum Dayak Iban pada satu artikel ini.

Ia turut disiarkan oleh akhbar The Borneo Post Sarawak.

Keratan akhbar Utusan Borneo Sarawak - 28 Feb. 2012.

Artikel berita itu antara lain memaparkan kekesalan Kesatuan Kebangsaan Dayak Sarawak (SDNU) Cawangan Sibu.

“Apa yang ditulis menggambarkan masyarakat Iban sebagai masyarakat yang keji dan merendah-rendahkan bangsa Iban,” kata pengerusi SDNU Sibu, Chambai Lindong seperti termuat dalam artikel berita tersebut.
Asian Beacon, majalah diterbitkan enam bulan sekali oleh Persaudaraan Asian Beacon Malaysia di Kuala Lumpur, antara lain menyebut:

“Iban menikmati rokok dan minum minuman keras, dan mereka sering mabuk semasa musim perayaan atau majlis-majlis khas seperti perkahwinan.

“Mereka juga cenderung untuk menjadi tidak bermoral. Saya telah melihat lelaki dari rumah panjang lain memasuki sebuah rumah panjang yang berbeza untuk mencari wanita.

“Selepas minum tuak mereka akan mengadakan aktiviti seksual dan itu adalah perkara biasa. Para Ibu yang didapati telah menawarkan anak perempuan mereka untuk seks kepada lelaki dengan harapan untuk berkahwin dengan anak perempuan mereka”. 

Itu merupakan sebahagian tulisan Henry Ng yang telah dipetik menerusi artikel bertajuk ” Of Skulls and Sago Worms”.

Lantaran itu, Facebook Asian Beacon menjadi sasaran mereka yang marah dan kecewa dengan artikel tersebut.

Menjelang PRU13 ini, Pakatan Rakyat semacam akan lupa hinaan-hinaan yang pernah mereka lontarkan kepada kaum Dayak sebelum ini. Mereka cuba mengalihkan cerita agar rakyat Dayak tidak lagi memikirkan hinaan tersebut.

Tetapi adakah Dayak telah terubat dan lupakan hinaan tersebut?? segalanya pasti akan diterjemahkan dalam PRU13 yang menjelang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ulasan anda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...